Generatywna sztuczna inteligencja (AI) to fascynująca dziedzina, która w ostatnich latach zyskała ogromne znaczenie. Aby zrozumieć, jak doszliśmy do punktu, w którym komputery mogą tworzyć teksty, obrazy i inne treści, warto przyjrzeć się historii generatywnej AI.

1964: Początek z ELIZĄ

Początki tej technologii sięgają roku 1964, kiedy to Joseph Weizenbaum stworzył ELIZĘ – pierwszego chatbota, który symulował rozmowy z ludźmi. Choć możliwości ELIZY były bardzo ograniczone, ten projekt pokazał, że komputery mogą w pewnym stopniu naśladować ludzką komunikację. ELIZA stała się prekursorem dla przyszłych systemów, pokazując, że maszyny mogą być czymś więcej niż tylko kalkulatorami wykonującymi proste obliczenia.

W latach 80. i 90. XX wieku nastąpił kolejny ważny krok w rozwoju sztucznej inteligencji: rozwój sieci neuronowych. Sieci neuronowe to systemy komputerowe inspirowane ludzkim mózgiem, które potrafią uczyć się na podstawie danych wejściowych. W tym okresie zaczęto eksperymentować z różnymi architekturami sieci neuronowych, co pozwoliło na lepsze rozpoznawanie wzorców i uczenie się przez maszyny. Mimo że te technologie były jeszcze dalekie od doskonałości, stanowiły fundament pod dalszy rozwój AI.

Początek XXI Wieku: Sieci Neuronowe Szkolone na Ogromnych Zbiorach Danych
Na początku XXI wieku sieci neuronowe weszły w nową fazę rozwoju dzięki gwałtownemu wzrostowi mocy obliczeniowej komputerów oraz dostępności ogromnych zbiorów danych. Modele te zaczęto szkolić na olbrzymich ilościach danych, co pozwoliło im na osiągnięcie niespotykanej wcześniej precyzji w rozpoznawaniu wzorców, tłumaczeniu języków czy analizie obrazów. Dzięki temu możliwe stało się tworzenie systemów zdolnych do generowania nowych treści – od tekstów po obrazy i dźwięki.


2015: Modele Dyfuzyjne i Generowanie Obrazów

Rok 2015 przyniósł kolejną rewolucję: rozwój modeli dyfuzyjnych. Te modele są zdolne do generowania obrazów poprzez stopniowe dodawanie i usuwanie szumu, co pozwala na tworzenie niezwykle realistycznych i szczegółowych grafik. Modele te stały się podstawą dla wielu współczesnych narzędzi do generowania treści wizualnych, znajdując zastosowanie w takich dziedzinach jak projektowanie graficzne, reklama czy rozrywka.


2020: Wprowadzenie GPT-3
Prawdziwym przełomem w generatywnej sztucznej inteligencji było wprowadzenie przez OpenAI modelu GPT-3 w 2020 roku. GPT-3 to potężny model językowy, który został przeszkolony na setkach miliardów słów. Jest on zdolny do generowania tekstów, które są tak naturalne, że trudno je odróżnić od tych napisanych przez człowieka. GPT-3 znalazł zastosowanie w wielu dziedzinach, od pisania artykułów i opowiadań, po tworzenie kodu komputerowego czy prowadzenie rozmów z użytkownikami.


30 listopada 2022: Udostępnienie ChatGPT 3.5

30 listopada 2022 roku OpenAI udostępniło bezpłatnie wersję 3.5 swojego modelu – ChatGPT, co wywołało ogromne zainteresowanie w mediach i społeczeństwie. ChatGPT stał się narzędziem dostępnym dla każdego, umożliwiając użytkownikom na całym świecie korzystanie z zaawansowanej technologii AI w codziennym życiu. Dzięki temu miliony osób miały okazję doświadczyć, jak AI może wspierać ich w pracy, edukacji, czy po prostu w codziennych zadaniach.

Obraz generowało DALL-E.

Comments are closed.